Weekje in het leven van een Nederlandse Ghanees - Reisverslag uit Nsawam, Ghana van Marcella Mooy - WaarBenJij.nu Weekje in het leven van een Nederlandse Ghanees - Reisverslag uit Nsawam, Ghana van Marcella Mooy - WaarBenJij.nu

Weekje in het leven van een Nederlandse Ghanees

Blijf op de hoogte en volg Marcella

27 September 2013 | Ghana, Nsawam

Bijna al weer een maandje voorbij!! Moet zeggen dat de tijd nu ook wel echt vliegt. Dat komt ook omdat Hilke en ik het ontzettend druk hebben. De therapeuten Brew, Rachel en Gloria die de afdelingen runnen zijn op een cursus van 2 weken die gegeven wordt door Oefentherapeuten van Nederland. De afdelingen moeten nu Hilke en ik overnemen samen met Hitomi en Comfort. Elke dag krijg je een andere afdeling onder je hoede. Kinderafdeling, ouderen amputatie, back compound of de OPD (out patients). Ontzettend leuk dat ze het vertrouwen in ons hebben om dat over te geven maar ze hadden ook maar weinig keus... Is een hele verantwoordelijkheid maar het geeft een hele voldoening als de dag over is en je het weer overleefd hebt!

Ben al weer 2 weken achter dus ik zal even terug gaan.
3e week was ik de hele week ingeroosterd bij de amputatie groep. Wat ik zo leuk vind aan deze groep is dat ik van hun heel veel kan leren en zei van mij. Door maar hele kleine aanpassingen te geven kan dat grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van lopen. Hierdoor hebben ze soms minder pijn bij het lopen en daar doe je het dan toch voor. Ook is de groep ontzettend grappig en kan ik altijd goed met ze lachen. Wat echt ontzettend grappig was, was toen ik met ze ging voetballen. Het zijn namelijk vooral mannen boven de 25, en voetballen doen ze heel weinig hier. Ik kwam met een bal aangelopen en iedereen begon al te juichen. Was super warm maar dat maakte niet uit voor ze.. We deden alleen overspelen naar elkaar maar de ene na de ander lag al op de grond. Had het eigenlijk moeten filmen. Zetten ze de voet ernaast om met de prothese been te schoppen en dan mistte die 5x, en een ander kwam aangelopen/gerend op krukken en die ging finaal onderuit. Iedereen maakte elkaar belachelijk maar gelukkig kon iedereen erom lachen. Op een gegeven moment moesten alle protheses maar uit omdat anders alles kapot zouden gaan als ze zo door zouden spelen. Ze pakte krukken en speelde op een been verder alsof er niks aan de hand was. Was zeker een geslaagde middag voor iedereen.

Na een drukke week tijd voor weekend... en daar hebben hilke en ik zeker van genoten!!
We zouden ook samen met Birgit gaan maar die is door iets gebeten en dat is blijven ontsteken, moest helaas naar de dokter en mocht alleen op bed liggen.
Hilke en ik zijn naar cape coast gegaan. Het was een helse reis van 5 uur om daar te komen maar het was het zeker weten waard toen we er aan kwamen. Al had ik verwacht van cape coast dat er dure huizen zouden staan en iets van boulevard zou zien omdat het echt een touristisch gebied is maar het was echt het tegenovergestelde. Overal krottenwijken voor het strand en nog steeds heel veel armoede. Gelukkig was het hotel waar we aankwamen op het strand. De geur en het horen van de golven maakte je al gelijk ontspannen. We namen een huisje waar je met meerdere slaapt. Paar stabelbedjes met klamboe maar dat was prima te doen, ook maar 12 ghana dus iets van 4 euro per nacht. Erna heerlijk gelunched met kaas, komkommer en salami!! (wat een Nederlander ben ik toch ook, je wil niet weten hoe blij ik daarmee was!) En daarna rondje cape coast en over het strand gelopen. Zagen in de verte wel een soort fort, pas na een dag kwamen we erachter dat dat cape coast castle was, heel slim!! s Avonds heerlijk uiteten geweest met een goed stuk vlees en patatjes.. (merk dat ik te weinig vlees hier eet voel me vaak heel slap). Was heerlijk om niet zelf boodschappen hoeft te doen, eten klaar maken en afwassen. En toetje een crepe met chocolade mmhh.. al jaloers??
Was echt een heerlijk vakantie gevoel in ieder geval, met de prachtige zee op de achtergrond. Al kan je hier niet zwemmen omdat de stroming echt veeel te sterk is, meer dan 2m hoge golven.
Volgende dag in de buitenlucht gedouched, al mizierde het wel, was een hele rare ervaring. Erna naar Elmina vertrokken om Elmina castle te zien. Toen we daar aankwamen zag je al gelijk dat het een vissersdorpje is. Alleen heeft de tijd er stil gestaan, overal zelfgemaakte houten vissersbootjes.
De bevolking daar wordt denk ik gek van de blanken omdat ze echt niet aardig tegen je zijn, vooral de kinderen. Vroegen om je geld, hoe je heette en bleven je achtervolgen. Snel Elmina castle in gegaan, natuurlijk weer betalen ook zelfs om fotos te maken. Elmina castle is een slavenfort, waar 1000de mensen slaven werden vervoert/ verkracht en mishandeld waren. Er was ook veel geschiedenis met de Nederlanders omdat wij dat fort ook 150 jaar in bezit namen. Of we nou veel positief werk hebben geleverd geen idee, daar praatte de gids veel te snel voor.
s Middags weer terug gegaan en de laatste dag vooral genoten van het eten, de muziek, het poolen, de sfeer en de lokale mensen daar.
Toen we terug gingen regende het zo hard dat alles blank stond, zo erg dat je tot je knieen in het water stond. Stroming was ook echt zichtbaar! Van taxi, naar bus , naar trotro, naar trotro en een taxi waren we dan eindelijk thuis! Genoeg uitgerust om die week ertegen aan te kunnen! Omdat ik er toch wel een beetje tegen op zat om gelijk al alle verantwoordelijkheid te krijgen..
Uiteindelijk heb ik mezelf weer eens druk gemaakt om niks omdat alles hartstikke goed ging. Elke dag helemaal gesloopt maar wel altijd met een voldoening!
Paar dingen wat ik ontzettend leuk vond om toch aan jullie te delen zijn:
1. Baby waar ik bezig was met manipuleren heeft me onder geplast, altijd een goeie start van je dag!
2. Zijn naar bush kantine geweest, dacht eerst dat het een restaurant was maar dat is het verre van niet. Wat de naam al zegt is in de bush waar ze de lokale recepten fufu of bankoe kan kiezen. Ze waren nog bezig met het maken ervan. Je hoort er een soort van soep bij te doen, ik kon kiezen uit vis of vlees. Die keuze was al snel gemaakt, maar toe ik te horen kreeg dat het vlees vooral varkens oren in zaten en nog veel meer dingen wat ik niet wil weten moest ik toch wel 3x slikken. Heel wat anders dus mam dan jou lekkere soep!!
3. Heb bijna mijn roeping gemist omdat ik voor de kinderen en voor mijn huisgenoten voor zuster moest spelen.
4. Amputatie groep had ik voorgelegd of ze wouden leren zwemmen. Had nooit gedacht dat ze zo enthousiast zouden worden, ze wouden liever vandaag dan morgen. Toen ze in het water mochten het plan was 3 om 3, uitwerking alle 6 erin. Vooral niet luisteren en gewoon gelijk onderwater, spartelen en worstelend boven komen! Hilke en ik keken elkaar aan, hoe gaan we ooit al die mannen opduiken zodat ze niet verdrinken. Maar ze waren zo ontzettend blij, voor de meeste ook de eerste keer in het water. Ze waren nog gelukkiger dan de kinderen!! Nadat ze eindelijk rustig waren wouden we oefeningen in het water doen, maar hun wouden alleen maar zwemmen! Gelijk maar leren drijven en 10 tellen onderwater blijven. Het drijven kunnen ze eigenlijk allemaal niet of het nou aan de algemene conditie ligt of dat ze een been hebben ik heb geen idee. Zo veel mogelijk iedereen zwembandjes om gedaan want ze bleven naar onderwater. Iedereen ging ook kijken, en vonden het geweldig om te zien. We hebben voor de eerste keer de arm techniek kunnen aanleren maar veel meer is niet gelukt! Al is het voor mij al een hele prestatie al je zag hoe choas dat was!
5. Het feit dat ik door 10 kinderen ben dood gekieteld is een ding maar ik heb me toch een kopstoot gekregen tegen mijn neus met als gevolg een goeie bloedneus en vooral hoofdpijn. Maar het was het toch zeker waard.

Dit weekend blijven we thuis omdat we nog heel veel schoolwerk en voorbereiding moeten doen. Volgende week weer zo’n drukke week, maar wel weer heel veel zin in! Ik kan nu echt zeggen dat ik hier op mijn plek ben en dat ik toch echt wel heel gelukkig ben! Ook al mis ik iedereen wel echt ontzettend erg. Nu pas begrijp je hoe belangrijk iedereen voor je is en hoe blij ik met mijn leven moet zijn. Dat ik een toekomst heb waarin ik alles kan doen wat ik wil en niet mijn dromen worden afgepakt door te weinig geld. Jaa ik krijg nog eens wijze woorden, wie had dat gedacht haha!

Bedankt voor alle lieve berichtjes, doet me heel erg goed elke keer!! En ik vind het ook heel fijn dat ik weet dat iedereen mijn verhalen leest en geinteresseerd is, doe ik het nog ergens voor!
Zou nog 100duizende meer dingen willen vertellen maar ik hoop dat ik jullie elke keer een beetje een beeld kan geven!

Hele dikke knuffel en veel liefs van mij!

ps. Ik had geregeld met een bedrijf Nixwax dat ze waterproof lether een monster zouden sturen om hier de schoenen waterdicht te maken. Helaas konden de Nederlanders het niet meenemen ( voor heel lui en zijn ook totaal niet aardig tegen ons), maar ik blijf doorgaan! Hoop nu dat ze het hierheen willen sturen, hij vertelde dat het bedrijf zijn best gaat doen om dat voor elkaar te krijgen!
P.p.s wat wel echt heel erg raar vind is dat hier in Ghana heel normaal is om tegen elkaar geen liefde te tonen. Door de regering, geloof en ouders mag dat niet. Bizar omdat dit zo’n liefdevol land is en iedereen zo vriendelijk en lief. Grote discussie erover gehad hierover en blijft iets raars.



  • 28 September 2013 - 00:17

    Ans Meijer- Van Diepen:

    Lieve Marcella,
    wat weer een mooi verslag!! Je beleeft echt heel veel heb ik het idee!!
    Wat zul jij een mooi foto boek hebben op het eind van de rit om terug te kijken op een prachtige leerzame tijd!!
    Jullie worden wel "voor de Leeuwen gegooid", als ik het zo lees.maar ja daar leer je wel van natuurlijk!
    Hier gaat alles gewoon z'n gangetje. derk jan is met z'n moeder en zus een midweek naar frankrijk! Morgen komen ze weer thuis!
    Alexander en Sophie hebben vandaag een contract getekend om in een leuk appartement te gaan wonen in Bergen op Zoom.
    Diederick en mari carmen hebben een huis gekocht en wachten nu nog op de sleutel. november gaan wij er kijken. Hoorde van Peter dat marlous ook een huis heeft gekocht. ik zal zondag hier op de ons verjaardagsfeestje wel meer horen over hoe waar en wat!!
    Ik heb het elke dag druk met "showen"!
    Zo nu ben je weer een beetje op de hoogte!!
    Lieve groetjes van ons uit het Huijbergse!!
    XXXX

  • 28 September 2013 - 00:17

    Ans Meijer- Van Diepen:

    Lieve Marcella,
    wat weer een mooi verslag!! Je beleeft echt heel veel heb ik het idee!!
    Wat zul jij een mooi foto boek hebben op het eind van de rit om terug te kijken op een prachtige leerzame tijd!!
    Jullie worden wel "voor de Leeuwen gegooid", als ik het zo lees.maar ja daar leer je wel van natuurlijk!
    Hier gaat alles gewoon z'n gangetje. derk jan is met z'n moeder en zus een midweek naar frankrijk! Morgen komen ze weer thuis!
    Alexander en Sophie hebben vandaag een contract getekend om in een leuk appartement te gaan wonen in Bergen op Zoom.
    Diederick en mari carmen hebben een huis gekocht en wachten nu nog op de sleutel. november gaan wij er kijken. Hoorde van Peter dat marlous ook een huis heeft gekocht. ik zal zondag hier op de ons verjaardagsfeestje wel meer horen over hoe waar en wat!!
    Ik heb het elke dag druk met "showen"!
    Zo nu ben je weer een beetje op de hoogte!!
    Lieve groetjes van ons uit het Huijbergse!!
    XXXX

  • 28 September 2013 - 00:17

    Ans Meijer- Van Diepen:

    Lieve Marcella,
    wat weer een mooi verslag!! Je beleeft echt heel veel heb ik het idee!!
    Wat zul jij een mooi foto boek hebben op het eind van de rit om terug te kijken op een prachtige leerzame tijd!!
    Jullie worden wel "voor de Leeuwen gegooid", als ik het zo lees.maar ja daar leer je wel van natuurlijk!
    Hier gaat alles gewoon z'n gangetje. derk jan is met z'n moeder en zus een midweek naar frankrijk! Morgen komen ze weer thuis!
    Alexander en Sophie hebben vandaag een contract getekend om in een leuk appartement te gaan wonen in Bergen op Zoom.
    Diederick en mari carmen hebben een huis gekocht en wachten nu nog op de sleutel. november gaan wij er kijken. Hoorde van Peter dat marlous ook een huis heeft gekocht. ik zal zondag hier op de ons verjaardagsfeestje wel meer horen over hoe waar en wat!!
    Ik heb het elke dag druk met "showen"!
    Zo nu ben je weer een beetje op de hoogte!!
    Lieve groetjes van ons uit het Huijbergse!!
    XXXX

  • 28 September 2013 - 12:51

    Lous En Robin:

    Heey Cellie,

    Wat een cool verslag weer :))) heerlijk zeg bij t strand en wat een gezellig huisje. Pff ik zou daar denk ik graatmager worden met al dat rare eten haha! Maar gelukkig weer heerlijk nederlands eten op! Leuk dat al die mensen zo enthousiast zijn! Veel plezier daar en we skypen weer!! XXX

  • 28 September 2013 - 12:51

    Annette Van Diepen:

    Ha die Marcella,
    Leuk om weer wat van je te horen/lezen.
    Wat een (werk) ervaringen doe je daar op. Spannend om er 'alleen' voor te staan, maar wel mooi dat ze jou/jullie dat vertrouwen geven, ook al konden ze misschien niet anders. Ze hadden een aantal dingen ook tijdelijk stil kunnen leggen.
    Heel veel succes met je stage en natuurlijk ook veel plezier!
    Groetjes, Annette

  • 28 September 2013 - 13:13

    Marja Hoebe:

    HOI Marcella

    wat een prachtig verslag....
    verheug me nu al op de volgende
    geniet ervan....

    groetjes marja (nicht van je moeder)

  • 28 September 2013 - 14:50

    Mama:

    Hee lieverd,wat weer een prachtige vérslag!! Jullie maken wat mee!! Krijg straks een helé andere dochter terug!!!! Haha Fijn dat we met elkaar kunnen skypen en je stem weer eens hoor!!!! En echt Fijn dat jullie zoveel betekenen voor de menos en daar!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcella

Actief sinds 25 Juli 2013
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 9277

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2013 - 24 Januari 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: